Risico gebied

Risico gebied Geluid & Slagschaduw
Overlast gebied 
Geluid & Slagschaduw

VRAAG: Weet u wat de plaatsing van 2 windturbines in buurtschap Buren betekent voor het geluid en welzijn in onze omgeving?
ANTWOORD: Meer dan u denkt. 
CONCLUSIE:
  • Een heel groot gebied rondom de molens wordt bestookt met geluid, varierend van milde tot zéér ernstige belasting. Dag en Nacht. Tot een afstand van wel 1200 meter. De kans is groot dat u ook hinder gaat ondervinden. 
  • Windturbines veroorzaken ruim 2 maal zoveel ernstige hinder voor omwonenden dan autoverkeer bij dezelfde geluidsterkte. 
  • De wijken Letterveld-Kerkedennen krijgen bij overwegend Zuidwestelijke wind de sterkste overlast. U weet nu al welke overlast de rijksweg A1-A35 betekent bij Zuidwestenwind en een beetje vochtigheid. De overlast van de windmolens komt daar dan nog bij.
DE OMGEVING
De turbines zijn goed hoorbaar op de punten:
  • Politie-trainingcentrum Hosbekkenweg
  • Bakkerij Steggink
  • Woolderbinnenbeek
  • Nabij de IJsbaan
  • Twickelervaart
  • Graasweg nabij de Secr. Engelbertingstraat.

HET GELUID EN ERNSTIGE HINDER

WAT IS HINDER?

Er zijn standpunten :

  1. Exploitanten en Grondeigenaren gebruiken toelaatbare geluidsterkte in dB(A). Waarbij rekening wordt gehouden met grenzen Overdag, ’s-Avonds en ’s-Nachts. De gemiddelde waarde over een periode mag niet hoger zijn dan 47dB(A). Dit wordt de Lden waarde genoemd. Er wordt geen rekening gehouden met de aard van het geluid. Is het sissend, bonkend, zoemend. Lage of hoge tonen maakt ook verschil. Een windmolen geeft zeer lage tonen, die ver dragen. 
  2. Omwonenden willen welzijn en ernstige hinder voorkomen. Uit onderzoeken blijkt dat de aard van het geluid invloed heeft op de mate van hinder. Bij een gelijke geluidssterkte, b.v. 47 dB(A) dan veroorzaken diverse bronnen in verschillende mate ernstige hinder aan omwonenden:
a - Vliegtuigen 10%
b - Windturbines 7%
c - Industrie 4%
d - Auto’s in de stad 3%
e - Treinverkeer 1%
Het probleem van verschil belangen uit 2 werelden: 
De exploitanten, grondeigenaren en vaak ook overheid rekenen (graag) met geluidsterkte, terwijl omwonenden rekenen met hinder. Als je nu gaat vergelijken geluidsterkte en ernstige hinder:  
  1. Autoverkeer in de stad geluidsterkte 55dB(A) levert 7% ernstige hinder aan omwonenden, bij Windturbines is dat 47dB(A).  
  2. Waarbij u moet bedenken dat een windturbine dag en nacht aanstaat. En afhankelijk van de windsterkte véél meer geluid kan produceren dan 47 dB(A). Er zullen dagen met 0 dB(A) zijn (als de molen stil staat). En dagen met 100 dB(A). Het vergelijken van geluidsterktes van Autowegen en Windturbines om hinder te bepalen is onzinnig. Zie onderstaande artikelen.
  3. Alle bestaande onderzoeken zijn gebaseerd op windmolens kleiner dan 200 meter. Vaak betreft het windmolens met een tiphoogte van 140 tot 180 meter. De geplande windmolens bij knpt Buren worden 210 meter hoog. De hoogste in heel Nederland. Hoe hoger, hoe meer lawaai. 
De mening van andere organisaties

DE OVERLAST VAN SLAGSCHADUW 
VRAAG: Welke delen van Borne krijgen te maken met schaduwhinder van de Windturbines. En wanneer?
ANTWOORD: Afhankelijk wie je vraagt, krijg je verschillende antwoorden: Exploitanten en grondbezitters enerzijds, omwonenden, ervaringsdeskundigen en onderzoekers anderzijds.

CONCLUSIE: Wanneer en waar de hinder: WANNEER EN WAAR DE HINDER
  1. Flinke oppervlakken krijgen 2 keer per dag de schaduw op bezoek van 2 molens. Zie de overlappingen. Oost- en Westzijde.
  2. De grijs-zwarte intensiteit; hoe donkerder hoe meer schaduwwerking. 
  3. De zuidelijke zones hebben in de periode herfst-winter-lente geen last van schaduwwerking.
  4. De noordelijke zones hebben het hele jaar door last van schaduwwerking.
  5. De 2 rode vlekken hebbende hoogste mate van harde slagschaduw, gerekend over het hele jaar. 

Share by: